مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





خوب فکر کنید.......


ادامه مطلب
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, ] [ 10:48 ] [ داریوش داودی ]
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, ] [ 10:36 ] [ داریوش داودی ]

ویتامینها را به دو دسته مهم، شامل ویتامینهای محلول در آب  ..............

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, ] [ 10:34 ] [ داریوش داودی ]
هنگام پرواز ...................

ادامه مطلب
[ دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, ] [ 9:1 ] [ داریوش داودی ]

 سنگ چقماق چيست؟ و جرقه زدن آن ناشي از چيست؟ آيا سنگ چخماق روي هر سنگ ديگري كشيده شود جرقه مي زند يا اينكه فقط وقتي دو سنگ چخماق روي هم كشيده شوند جرقه ايجاد مي شود؟

1- فرمول شيميايي سنگ چخماق، نقره نيترات يا AgNO3 مي باشد. جرقه زدن هميشه نشانه ي انتقال الكترون است. اين ماده به دليل داشتن فلز نقره و اتصال به گروه نيترات، و اينكه نقره يك الكترون در آخرين اوربيتال s خود دارد، براحتي و با صرف كمي انرژي كه در هنگام مالش دو سنگ بر روي يكديگر، انرژي اين گرمايي ناشي از اصطكاك است، الكترون خود را به سنگ ديگر منتقل مي كند. همين طور به همين دليل داشتن يك الكترون در آخرين اوربيتال s ، سنگ چخماق ديگري به راحتي الكترون را مي گيرد. همين انتقال الكترون سبب ايجاد جرقه و روشن شدن آتش مي گردد. البته هر تركيب و كاني ديگري از فلزات، كه توانايي گرفتن الكترون را داشته باشد، مي تواند با مالش روي چخماق، ايجاد جرقه نمايد.

 

 

[ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, ] [ 10:41 ] [ داریوش داودی ]

1- مولكول كدام يك از مواد زير از اتم هاي يكساني ساخته شده است؟

الف: آب

ب: نمك

ج: اكسيژن

د:  نفت

 

2- براي به وجود آمدن يك مولكول گاز متان لازم است كه يك اتم كربن با 4 اتم هيدروژن تركيب شود. بنابراين در پنج مولكول اين گاز چند اتم هيدروژن وجود دارد؟

الف: 5

ب: 10

ج: 15

د: 20

 

3- ذره هاي سازنده كدام يك از مواد زير مولكول است؟

الف: اكسيژن

ب: نقره

ج: آهن

د: طلا

 

4- يك تركيب از سه عنصر تشكيل شده است هر مولكول اين تركيب چند نوع اتم دارد؟

الف: 3

ب: 6

ج: 9

د: 12

 

5 - در كدام يك از مواد زير ميزان جنب و جوش مولكول ها كمتر است؟

الف: آب

ب: الكل

ج: آهن

د: اكسيژن

 

6- در كدام يك از مواد زير مولكول ها فقط در سر جاي خود مي لرزند؟

الف: مس

ب: هوا

ج: هيدروژن

د: آب

 

7- شكل و حجم كدام ماده ثابت نيست؟

الف: جيوه

 

ب: تنگستن

ج: هليم

د: شير

 

8- اساس كار هر دماسنج بر اساس............. مايع درون آن است.

الف: انبساط

ب: انقباض

ج: ذوب

د:  انبساط و انقباض

 

 

9- نقطه ي ذوب آهن 1535 درجه است. نقطه ي انجماد آن چند درجه است؟

الف: 1535

ب: 1038

ج:  117-

د:  39-

 

10- مقدار انبساط كدام يك از مواد زير در شرايط يكسان بيشتر است؟

الف: آهن

ب: شيشه

ج: آب

د: پلاستيك

 

11- كدام يك از مواد زير داراي ذوب خميري است؟

الف:مس

ب: شيشه

ج: طلا

د: آلومينيوم

 

12- كدام يك از وسايل زير دما را تنظيم مي كند؟

الف: دماسنج

 

ب: تب سنج

ج: دماپا

د: هيچ كدام

 

13- كدام يك از مواد زير قبل از ذوب شدن نرم نمي شوند.

الف: سرب

 

ب: كره

ج: شيشه

د: قير

 

14- موادي كه داراي نقطه ي ذوب معين هستند، در نقطه ي انجماد به كدام حالت يا حالت ها مي توانند وجود داشته باشند؟

الف: جامد

ب: مايع

ج: جامد يا مايع

د: جامد يا مايع يا هر دو حالت

 

[ شنبه 8 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:1 ] [ داریوش داودی ]

جستجوی حیات فرا زمینی در منظومه شمسی

این روزها هر سیاره جدیدی که در خارج از منظومه شمسی کشف می شود انبوهی از هیجان و امید را با خود همراه می آورد هیجانی که از احتمال وجود حیات در ان سیاره نشات گرفته است . هم اکنون بیش از 700 سیاره فرا خورشیدی (سیاراتی در خارج از منظومه شمسی ) شناسایی شده اند و با توجه به پیشرفت های که در زمینه تجهیزات کاوش فضا  صورت گرفته انتظار می رود تا به سرعت بر شمار سیارات فرا خورشیدی از مرز هزار خواهد گذشت و آن زمان که فیزیک اخترشناسان باید هرچه سریع تر آنها را از نظر احتمال وجود حیات طبقه بندی کنند . درک شولز از فیزیک اختر شناسان دانشگاه واشنگتن به همراه گروهی از محققان این دانشگاه بر روی پروژه ای کار می کنند که در آن مطالعه سیاراتی که احتمال حیات در آنها وجود داردبر 2 مبنای کلی مورد بررسی قرار می گیرد آنها دو شاخص کلی را تعیین کرده اند : شاخص شباهت به زمین و شاخص قابلیت سکونت.تا پیش از این فاکتورهایی که برای قابل سکونت بودن یک سیاره در نظر گرفته می شده شامل وجود آب مایع یا سطوح صخره ای بوده است اما در نگرش جدید این محققان به فاکتورهای دیگری نیز فکر می کنند . به همین مناسبت نشریه پاپیولار ساینس در گفت و گو بادکتر درک شولز به بررسی رتبه بندی سیارات از حیث احتمال وجود حیات پرداخته است.

چرا بر این باور هستید که شمار زیادی از سیارات فرازمینی قابل سکونت هستند؟ در حال حاضراکثر سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی شناسایی شده اند بیشتر شبیه به غول های گازی هستند. کشف این سیارات به واسطه اندازه های بسیار عظیمی که دارند کار چندان سختی نیست. اما هرچه زمان می گذرد به سیارات شبیه زمین نزدیک ترمی شویم. حتی باید گفت بسیاری از آنها ابرزمین هستند. یکی از سیاراتی که مرا به شدت هیجان زده کرده است جلیس581دی نام دارد.جرم این سیاره بیشتر از 10 برابر جرم زمین است و به دور یک کوتوله قرمز می گردد . بنابراین می توان به آن خورشیدی گفت که به درخشندگی خورشید منظومه شمسی نیست. اگر این سیاره را در منظومه شمسی تصور کنیم در مداری مشابه مریخ قرار می گیرد . مریخ تا حدودی به خاطر برخورداری از منابع آب مایع مورد توجه قرار نمی گیرند . به عنوان مثال تیتان با برخورداری از دریاهایی مملو از هیدروکربن مستعد وجود حیات احتمالی است و حتی از حیث بالاتر از مریخ قرار می گیرد . دلایل روشنی برای این درجه بندی داریم. تیتان اتمسفر نسبتا ضخیمی دارد که متشکل از نیتروژن و متان است و این ترکیبی است که شباهت با ترکیبات اتمسفر زمین در دوران اولیه اش دارد. تیتان دریاچه هایی مملو از هیدروکربن دارد که این همان حلال ضروری برای وجود حیات است اما این بار این حلال آب نیست . به عقیده ما امکان استفاده از هیدروکربن به عنوان حلال وجود دارد. ما می دانیم که کربن نقش بسیار موثری برای ارگانیک های زنده دارد که در تیتان نیز مقادیر قابل توجهی از ترکیبات پیچیده کربنی به چشم می خورد. بنابراین باید گفت تیتان همان چیزی است که به دنبال آن بوده ایم . قمر اروپا نیز مثال بارز دیگری است. مطالعات ناسا نشان داده است که در زیر سطح یخ زده آن اقیانوسی مایع وجود دارد بنابراین می توان انتظار داشت که در این اقیانوس های زیر زمینی نوع خاصی از حیات به وجود آمده باشد.

از دیدگاه شما قابل سکونت بودن یک سیاره به چه معنایی است؟  فاکتورهای متعددی برای قابل سکونت برای قابل سکونت بودن یک سیاره وجود دارد. به عنوان مثال وجود اتمسفر نقش تعیین کننده ای دارد. این که در اتمسفر یک سیاره کربن وجود داشته باشدفاکتور بسیار مهمی است. ما در اتمسفر هر سیاره ای که کشف می شود وجود نیتروژن و فسفر راجستجو می کنیم. این که سیاره مورد نظر میدان مغناطیسی لازم برای حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی را داشته باشد فاکتور مهم دیگری است. گذشته از آن وجود حلالی در سطح که وضعیتی پایدار داشته باشد را نیز نباید از یاد برد. با توجهبه این طبقه بندی بدون شک به سیاراتی نمیرسیم که شبیه زمین باشند.ما می گوییم کهدر چنین سیاراتی حتما باید آب مایع وجود داشته باشد با این که در مداری شبیه گردش زمین به دور خورشید حرکت کنند. ما به دنبال ترکیبات ارگانیکی هستیم اما این به معنای آن نیست که حتما باید به منابع اسیدآمینه یا چیزهایی شبیه آن برسیم. یکی از فاکتورهای مهم دیگر فتوسنتز است. سیاره ای که به عنوان سیاره قابل سکونت از آن یاد می کنیم باید شرایط فتوسنتز گیاهی داشته باشد. در منظومه شمسی سیاراتی که از حیث دریافت نور خوشید و امکان عمل فتوسنتز قابل بررسی باشند از عطارد شروع وبه مریخ ختم می شوند. کاملا واضح است که زمین ومریخ ( سیاره بهرام و سیاره ناهید ) شرایط بهتری در این مجموعه دارند.

میدانیم که تلسکوپ فضایی کپلر و تلسکوپ کوروت کشفیات جدیدی در زمینه سیارات فراخورشیدی انجام داده اند و به دلیل این که هر روز بر شمار این سیارات افزوده می شود به این نتیجه رسیده ایم که باید با دقت بیشتری نوع حیات احتمالی موجود در آنها را مورد مطالعه قرار دهیم . حتی اخترشناسان همچون ست شاستاک از انستیتو استی پیشنهاد کرده کهما نباید تنها در جستجوی سیستم های بیولوژیکی هوشمند باشیم بلکه باید ماشین های هوشمندرا نیز در نظر داشته باشیم .آیا سیستم طبقه بندی جدیدی که ارائه کرده اید این موارد را در نظر می گیرد؟ یعنی سیاراتی که مورد بررسی قرار می دهید باید پذیرای حیات یا ماشین های هوشمند نیز باشد؟ نگرش ما حیات در بعد کلی آن است. پیش از این شاخص دیگری موسوم به شاخص پیچیدگی بیولوژیکی ارائه کرده بودیم. ما برای گونه های خاص حیات میکروسکوپی فاکتورهایی را تعریف کرده بودیم و بر اساس آن می گفتیم که سیاره مورد نظر احتمالا پذیرای حیات پیچیده است. اما مشکل اینجاست که این نگرش تا حد زیادی حدسی است . به همین دلیل نگرشی که ما دنبال می کنیم یک نگرش کلی است.

فکر می کنید چه زمانی موفق به کشف حیات در سایر سیارات شویم؟ به عقیده من در ابتدا حیات فرازمینی را درون منظومه شمسی پیدا خواهیم کرد و فکر می کنم مریخ و تیتان دو مکانی هستند که از بالاترین شانس برخوردارند. مریخ با توجه به تاریخچه ای که برای ما روشن شده است به احتمال فراوان دارای حیات است. گذشته از آن به زمین نیز نزدیک است . ما متوجه شده ایم که خرده سیاراتی میان زمین و مریخ در حرکت هستند. جدای از این نکته اگر به این نتیجه برسیم که زمین در دوران اولیه اش دارای حیات بوده است آن گاه می توانیم شانس مریخ برای برخورداری از حیات را بالا بدانیم.در خصوص تیتان باید گفت کشف حیات در این قمرشرقی زمان بیشتری می برد اما شانس وجود حیات احتمالی در آن حتی از مریخ بیشتر است.) برگرفته از روزنامه جام جم 18 دی ماه )

 

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, ] [ 15:40 ] [ داریوش داودی ]

فصل 1 – درون اتم

1-      تعریف کلمات زیر را بدانید.

پروتون – نوترون – عدد اتمی – عدد جرمی – نمادهای شیمیایی – هم مکان یا ایزوتوپ

    2 – نظر دموکریت و دالتون در مورد اتم چه بود؟ 3 – نظر تامسون در مورد اتم را بنویسید.  4  – نظر رادرفورد در مورد        ساختمان اتم چه بود؟  5 – کدام دانشمند برای اولین بار ذرات مثبت درون اتم را پروتون نامید؟ 6 – نظر بور در مورد ساختمان اتم چه بود؟  7   کدام یک از مدل های اتم به کیک کشمشی معروف شد؟  8 – کدام یک از مدل های اتم به منظومه خورشیدی معروف شد؟  9   با توجه به نماد شیمیایی X     تعداد الکترون ،پروتون ، نوترون ، عدد جرمی و عدد اتمی را  بدست آورید.  10 – ایزوتوپ ها درتعداد کدام ذره درون اتم با هم تفاوت دارند؟  11 –  ایزوتوپ ها در خواص فیزیکی تفاوت دارند یا خواص شیمیایی؟ چرا؟ مثال بزنید .

 

فصل 2 – اتم ها و ترکیب های شیمیایی

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید.

فرمول شیمیایی – پیوند کووالانسی – ترکیب مولکولی – یون – یون مثبت – یون منفی – ترکیب یونی – پیوند یونی – شناساگر – خنثی شدن – الکترولیت – غیر الکترولیت

2 –  فرمول شیمیایی یک ماده چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد؟  3   فراوان ترین ترکیب مولکولی شناخته شده  کدام است؟ 4 – چرا اتم ذره ای خنثی است؟ 5 – نام علمی نمک طعام چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟ 6 – یک ویژگی مهم ترکیب های یونی را بنویسید. 7   چند ماده اسید نام ببرید.  8 – چند ماده باز نام ببرید.  9 – خواص اسیدها وبازها را بنویسید.

فصل 3 – سرگذشت زمین

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید.

فسیل – جهش – DNA

2 – دانشمندان در مطالعه تاریخچه زمین از چه شواهدی استفاده می کنند؟ 3 – سنگ های رسوبی به چه صورت  روی  هم  قرار می گیرند؟ 4 – در یک سری لایه از جنس سنگ های رسوبی ، لایه های زیرین قدیمی ترند یا لایه های بالایی؟ 5 – کدام دسته از جانوران گذشته زمین فسیل به وجود نیاورده اند؟  6 –  کدام دسته از جانوران گذشته زمین  امکان فسیل شدن پیدا کرده اند؟ 7 – چرا دریاها و دریاچه ها محیط مناسبی برای فسیل شدن هستند؟ 8 – محیط های مناسب برای فسیل شدن در خشکی ها را نام ببرید. 9 – چهار مورد استفاده از فسیل ها را بنویسید. 10 – هر چه به زمان حاضر نزدیک می شویم ساختمان بدن جانوران چه تغییری می کند؟ 11 – ترتیب پیدایش گیاهان وجانوران را بنویسید؟ 12 –  نظر لامارک در مورد تغییر جانوران چه بود؟ 13  – طبق نظر لامارک چرا گردن زرافه ها دراز است؟ 14  – نظریه انتخاب طبیعی داروین چه مطلبی را بیان می کرد؟ 15 – کدام دانشمند نظریه جهش را بیان کرد؟ 16 –  منظور از جانور جهش یافته چیست؟ 17  – صفات ارثی  چگونه  منتقل می شوند؟ 18 – چه عواملی باعث تغییر در مولکول DNA و بروز جهش می شوند؟

فصل4- زمین ساخت ورقه ای :

1 – نظر وگنر در مورد جابه جایی قاره ها را بیان کنید. 2 – شواهد وگنر در مورد جابه جایی قاره ها را بنویسید. (3 مورد) 3 – نظریه زمین ساخت ورقه ای را بنویسید. 4 – چه عاملی باعث ایجاد جریان همرفتی در قسمت های خمیری شکل گوشته می شود ؟

4 – ورقه های سنگ کره در چه محل هایی از هم دور می شوند ؟ 5 – ورقه های سنگ کره به  سه  صورت می توانند از هم دور شوند  نام  ببرید.  6 – چگونه هر ساله چند سانتی متر بر وسعت پوسته  اقیا نوسی اضافه می شود؟  7 –  رشته  کوه های  میان اقیانوسی در محل  ورقه های دور شونده چگونه ایجاد می شوند؟ 8 – سه نوع برخورد ورقه های نزدیک شونده را نام ببرید. 9 – در محل برخورد ورقه اقیانوسی با ورقه قاره ای چه اتفاقی می افتد؟ 10 – در محل برخورد دو ورقه اقیانوسی و قاره ای چه پدیده هایی دیده می شود؟ 11 – در محل برخورد دو ورقه اقیانوسی چه اتفاقی می افتد؟  12 – مجموعه جزایر قوسی در محل  برخورد کدام ورقه ها و چگونه بوجود می آید ؟ 13 –  در محل برخورد دو ورقه قاره ای چرا یک ورقه به زیر ورقه دیگر فرو نمی رود؟ 14 – در محل ورقه هایی که در کنار هم می لغزند کدام پدیده ممکن است به وجود آید ؟

فصل 5 -  فراتر از زمین

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید ؟

منظومه شمسی – لکه خورشیدی –سیارک – شهاب – شهاب سنگ – قمر – صورت فلکی

2 – سیارات داخلی را نام ببرید . 3 – سیارات خارجی  را نام ببرید . 4 – دوام لکه های خورشیدی چقدر است؟ 5 – خورشید از چه گازهایی تشکیل شده است؟   6 – منشا گرمای خورشید چیست ؟ تبدیلات را نام ببرید.   7 –   جنس سیارک ها  از چه موادی است؟  8 – جنس دنباله دارها از چیست؟ 9   – دم دنباله دارها چگونه قرار می گیرد؟   10 – دو سیاره نام ببرید که قمر ندارند؟ 11 –  وقتی ستاره ای پر نورتر از ستاره دیگر به نظر می رسد معنایش چیست؟  12 –  ستاره های زرد ،  قرمز  و  آبی  از نظر دمایی چگونه اند؟ 13 – معروفترین صورت فلکی چه نام دارد؟

 

فصل 6 – کار، انرژی و توان

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید .

کار – توان – یک وات – مزیت مکانیکی – نیروی مقاوم – نیروی محرک – قانون پایستگی انرژی – ماشین – کارمفید – انرژی تلف شده – بازده – ماشین ساده – اهرم نوع اول – اهرم نوع دوم – اهرم نوع سوم – بازوی محرک – بازوی مقاوم -  تکیه گاه – قرقره ثابت –قرقره متحرک – چرخ ومحور – سطح شیب دار – گوه – پیچ – مته

2-  اگر نیرویی به یک جسم متحرک وارد شود و سرعت  یا  جهت آن را  تغییر دهد آیا کاری انجام شده است یا نه؟  3 –  اگر به یک جسم نیرویی وارد شود ولی آن جسم حرکت نکند کاری انجام شده است یا نه؟ 4 – کارانجام شده روی یک جسم به چه عواملی بستگی دارد؟ 5 – یک ژول چیست؟ 6- وقتی کاری انجام می شود چه حالت هایی ممکن است برای انرژی پیش آید؟ 7 – واحدکار، نیرو ، وزن ، جابه جایی ، زمان ، انرژی و توان  را نام ببرید. 8 –  ماشین ها به چهار طریق کار ما را آسانتر می کنند نام ببرید و مثال بزنید.  9 – مزیت مکانیکی یک ماشین چه چیزی را به ما نشات می دهد؟  10 – مقدار انرژی داده شده به یک ماشین با انرژی گرفته شده از آن چه رابطه ای دارد؟ 11- برای اهرم های نوع اول ،نوع دوم و نوع سوم مثال بزنید. 12- مزیت مکانیکی قرقره ثابت و قرقره متحرک چند است؟ 13 – برای ماشین چرخ ومحور دو مثال بزنید. 14 – ماشین چرخ ومحوری رسم کنید که با افزایش نیرو به ما کمک می کند. 15 – ماشین چرخ و محوری رسم کنید که با افزایش مسافت و سرعت اثر نیرو به ما کمک کند. 16 – سطح شیب دار به دو طریق به ما کمک می کند نام ببرید.  

 

 

                      

 

 

 

فصل 7 – فشار

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید.

فشار

2 – اگر نیرو ثابت بماند ،  هرچه  مساحت سطحی که نیرو به آن وارد می شود کوچکتر و کمتر باشد ،فشار چه تغییری می کند؟  3 – واحد فشار چه نام دارد؟ 4 – فشار مایعات در اثر چه چیزی به وجود می آید ؟ 5 – فشار مایعات به چه چیزی بستگی دارد؟

6 – از این خاصیت مایعات  که فشار را به خوبی و به طور یکسان در همه ی جهات منتقل می کنند چه استفاده ای می کنند؟ 7 – فشار هوا به همه  اجسامی که روی سطح زمین قرار دارند چگونه وارد می شود؟ 8 – عامل ایجاد فشار یک گاز بر دیواره ظرف آن چیست؟ 9 – هرچه مقدار گازی که به یک ظرف  در بسته وارد می کنیم  بیشتر باشد فشار گاز درون آن بیشتر می شود چرا؟ 10 – عامل فشار گازها چیست؟

فصل 8 – بار الکتریکی

1-      تعریف کلمات زیر را بدانید

بار الکتریکی – برقنما – القای بار الکتریکی – آذرخش یا صاعقه – برقگیر – جرقه الکتریکی – تخلیه الکتریکی

2 – دو واقعیت در مورد بارهای الکتریکی بنویسیید.   3 –  بار الکتریکی  منفی در چه اجسامی به وجود می آید؟ 4 – بار الکتریکی مثبت در چه اجسامی به وجود می آید؟  5 – چه موقع نیروی وارده دو جسم باردار بر هم ربایشی  و چه موقع رانشی است؟ 6 – چرا در حالت عادی اتم خنثی است؟  7 – یک اتم چه موقع دارای بار مثبت می شود؟ 8 – یک اتم چه موقع دارای بار منفی می شود؟   9 -  چرا باردار شدن اتم ها فقط از طریق انتقال الکترون ها انجام می شود و پروتون ها در این کار نقشی ندارند؟  10  – از روش مالش برای باردار کردن چه اجسامی استفاده می شود؟  11 – از روش القای بار الکتریکی برای باردار کردن چه اجسامی استفاده می شود؟

 

فصل 9 – جریان الکتریکی

1 – تعریف کلمات زیر را بدانید.

رسانا – نارسانا – الکترون آزاد – مولد جریان الکتریسیته – اختلاف پتانسیل الکتریکی – شدت جریان الکتریکی – مقاومت الکتریکی – قطب آهنربا -  القای مغناطیسی- 

2 – چرا اجسام رسانا می توانند جریان الکتریسته را از خود عبور دهند؟ 3 – چرا اجسام نارسانا نمی توانند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهند؟   4 – سه قسمت باتری اتومبیل را نام ببرید.  5 – یکای اختلاف پتانسیل چه نام داردو با چه وسیله ای اندازه گیری می شود؟  6 – ولت سنج چگونه در مدار قرار می گیرد؟ 7 – اگر ولتاژ در مدار الکتریکی افزایش یابد، مقدار  جریان الکتریکی در مدار چه تغییری می کند ؟   8 – واحد (یکا) شدت جریان چه نام داردو با چه وسیله ای اندازه گیری می شود؟ 9 – آمپرسنج چگونه در مدار قرار می گیرد؟  10 – چرا وقتی جریان الکتریسیته از یک رسانا عبور می کند رسانا گرم می شود؟  11    یکای  مقاومت الکتریکی چه نام دارد و با چه وسیله ای اندازه گیری می شود؟ 12 – هر چه مقدار مقاومت الکتریکی در یک مدار بیشتر باشد ، شدت جریان چه تغییری می کند؟ 13 -  در آهنرباهای حلقه ای قطب های آهنربا در کجای آن قرار دارند؟ 14 – قطب های آهنربا چه اثری روی هم دارند؟ 15 – سه روش ساختن آهنربا را نام ببرید و هر کدام را توضیح دهید. 

 

   

 

 

 

فصل10 – انسان وحرکت

1 – کلمات زیر را تعریف کنید .

مفصل – رباط – تار ماهیچه ای – زردپی

2- چهار نقش مهم استخوان ها در بدن را نام ببرید.    3 – ماده زمینه ای استخوان از چه موادی تشکیل شده است ؟ 4 – نقش کلسیم و فسفر در استخوان چیست ؟ 5 – نقش رشته های پروتئینی در استخوان چیست ؟ 6 – اگر در غذای انسان به اندازه کافی کلسیم و فسفر وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟   7 – دو قسمت از بدن که از غضروف ساخته شده است را نام ببرید . 8 – چرا استخوان های افراد از سن 20 سالگی به بالا بلندتر نمی شود؟   9 – مفصل ها بر چه اساسی و به چند گروه تقسیم می شوند نام ببرید . 10 – استخوان ها در محل مفصل های ثابت و نیمه متحرک به چه وسیله کنار هم قرار می گیرند ؟ 11 – برای مفصل ثابت و نیمه متحرک مثال بزنید . 12 – سه نوع ماهیچه بدن را نام ببرید . 13 – سه نوع ماهیچه را از نظر رنگ ، ویژگی سلول و نوع عمل را با هم مقایسه کنید .   14 – بزرگترین زردپی بدن چه نام دارد و در کجای بدن قرار دارد؟ 15 –  چرا ماهیچه های بدن جفت جفت کار می کنند ؟

فصل11 – هماهنگی و ارتباط

1 – کلمات زیر را تعریف کنید .

هماهنگی – نورون – اعصاب – دندریت – اکسون – سیناپس – اعمال انعکاسی – هورمون – اندام هدف

2 – سه وظیفه دستگاه عصبی چیست ؟ 3 – دستگاه عصبی مرکزی ازچه قسمت هایی تشکیل شده و کار آن چیست ؟ 4 – دستگاه عصبی محیطی از چه قسمت هایی تشکیل شده و کار آنها چیست ؟ 5 – سه قسمت نورون را نام ببرید 6 – سه قسمت جسم سلولی نورون را نام ببرید .   7 – جهت پیام های عصبی در نورون چگونه است ؟    8 – سه نوع سلول عصبی ( نورون ) را نام ببرید . 9 – ویژگی ساختاری نورن های حسی ، رابط و حرکتی را بنویسید . 10 – کار هر یک از نورون های حسی ، رابط و حرکتی  را بنویسید . 11 – کار هر یک از غده های زیر را بنویسید . هیپوفیز – غده ی فوق کلیه – تیروئید – لوزالمعده – غده های جنسی 12 –    دو کار در بدن که تحت تاثیر عمل چند نوع هورمون قرار دارد را نام ببرید .   13 – هورمون غده فوق کلیه ( هورمون عواطف ) روی اندام های زیر چه اثری دارد؟ قلب – رگ های خونی – پوست – کبد  14 – انسولین از کدام غده ترشح می شود و کار آن چیست ؟

فصل 12 – نوجوانی وبلوغ

1 – کلمات زیر را تعریف کنید .

رشد – بلوغ – نوجوانی

2 – چند مورد از صفات ثانویه جنسی در حیوانات را نام ببرید . 3 – هورمون های جنسی در پسرها و دخترها از چه  غده هایی ترشح می شوند ؟ 4 – هورمون بیضه ها چه نام دارد و کار آن چیست ؟ 5 – چند مورد از صفات ثانویه جنسی در دخترها را نام ببرید . 6 – چند مورد از صفات ثانویه جنسی در پسرها را نام ببرید . 7 – دو هورمون از تخمدان ها ترشح می شود را نام ببرید . 8 – واکنش های دفاعی زیر را تعریف کنید . جایگزینی – خیالبافی – دلیل تراشی – جبران نقص – انکار

فصل 13 – تولیدمثل

1 – کلمات زیر را تعریف کنید .

تولید مثل – تولید مثل جنسی – تولید مثل غیر جنسی  - هاگزایی – هاگ  - گامت – جاندار نر وماده – جاندار( نر – ماده ) – لقاح – تخم – پرچم – مادگی – بساک – گل نر – گل ماده – گرده افشانی – لقاح داخلی – لقاح خارجی – دوره جنسی

2 – دو نوع تولید مثل را نام ببرید .3 – در تولید مثل غیرجنسی  چند فرد دخالت دارند ؟ 4 – تولید مثل غیر جنسی به چند روش صورت می گیرد نام ببرید و مثال بزنید . 5 – دونیم شدن چگونه صورت می گیرد ؟ 6 – قطعه قطعه شدن چگونه صورت می گیرد ؟ 7 – سه قسمت مادگی را نام ببرید . 8 – دو قسمت پرچم را نام ببرید .  9- هر یک از قسمت های میوه توسط چه قسمتی از گل به وجود می آید ؟   10 – گامت های نر و گامت های ماده را نام ببرید .  11 – چند جانور نر – ماده را نام ببرید . 12    – لقاح داخلی در چه جاندارانی دیده می شود ؟ 13 – لقاح خارجی در چه جاندارانی دیده می شود ؟    14 – عمل اسپرم سازی در دمایی بالاتر یا دمایی پایین تر از بدن صورت می گیرد ؟

فصل 14 – آدمی و محیط زیست

1 – کلمات زیر را تعریف کنید .

,

] [ 15:40 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 331
بازدید کل : 8322
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1