مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

1 )نظریه وگنر در مورد جابجایی قاره ها : حدود 200 میلیون سال پیش تمام خشکی ها به متصل بوده و خشکی یک تکه ای را می ساخته اند. این خشکی بزرگ رفته رفته به دو خشکی بزرگ تقسیم شد و و پس از میلیون ها سال هر یک از دو خشکی قطعه قطعه شده و قاره های امروزی را به وجود آوردند. 2 ) دلایل وگنر برای جا به جایی قاره ای : 1 – فسیل های مشابه 2 – تشابه سنگ های کناره قاره ها 3 – تشابه شکل کناره قاره ها 3 ) نظریه زمین ساخت ورقه ای :   سنگ کره زمین یک تکه نیست ، بلکه از تعدادی ورقه های کوچک و بزرگ تشکیل شده است .برخی از این ورقه ها در زیر اقیانوس ها و برخی در زیر قاره ها و پاره ای هم ، قسمت هایی از هر دو را در بر می گیرند. 4) سه نوع حرکت ورقه های سنگ کره نسبت به هم : 1 – دو ورقه از هم دور می شوند. 2 – دو ورقه با یکدیگر برخورد می کنند. 3 – دو ورقه در کنار هم می لغزند. 5 ) اختلاف چگالی در قسمت های خمیری گوشته سبب برقراری جریان جابه جایی ( همرفتی ) می شود. 6 ) ورقه های سنگ کره در محلی که جریان رو به بالا باشد از هم دور می شوند و سپس به زیر ورقه مقابل فرو می روند. 7 ) بیشتر محل هایی که ورقه ها از هم دور می شوند ، در اقیانوس ها قرار دارند. 8 ) در محل ورقه های دور شونده مواد مذاب از شکاف موجود در بین دو ورقه خارج شده و در همان جا سخت می شوند و پوسته جدید را به وجود می آورند. 9 ) پدیده های زمین شناسی در محل دور شدن ورقه ها : رشته کوه های میان اقیانوسی ، زمین لرزه ها ، آتش فشان 10 ) ورقه های نزدیک شونده به سه صورت با هم برخورد می کنند : برخورد ورقه اقیانوسی با ورقه قاره ای ، برخورد دو ورقه اقیانوسی ، برخورد دو ورقه قاره ای 11 ) در محل برخورد ورقه اقیانوسی و ورقه قاره ای ، ورقه اقیانوسی به زیر ورقه قاره ای کشیده می شود و با خم شدن لبه ی ورقه ها ،گودال عمیق اقیانوسی به موازات قاره ها  در داخل اقیانوس به وجود می آید. 12 ) پدیده های حاصل از برخورد ورقه های قاره ای و اقیانوسی : کوه های آتش فشان در روی قاره ها ، گودال های عمیق ، زلزله های شدید. 13 ) در محل برخورد دو ورقه اقیانوسی یکی از ورقه ها به زیر دیگری فرو می رود و با خم شدن لبه ورقه ها ، گودال عمیق اقیانوسی به وجود می آید. 14 ) پدیده های حاصل از برخورد دو ورقه اقیانوسی : مجموعه جزایر قوسی ، زلزله های شدید. 15 ) در محل برخورد دو ورقه قاره ای ورقه ای به زیر ورقه دیگر فرو نمی رود زیرا : جرم هر دو کم و مساوی است. 16 ) پدیده های حاصل از برخورد دو ورقه قاره ای : ایجاد کوه ، زلزله های شدید 17 ) در محل  ورقه هایی که در کنار هم می لغزند زلزله به وجود می آید.




[ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, ] [ 16:56 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 93
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 95
بازدید ماه : 534
بازدید کل : 8525
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1